اُکسین «oxin92» با سلام وبلاگ حاضر با تلاش جمعی از همکاران ادبیات استان خوزستان راه اندازی شده است . تلاش ما بر این است که جریانی آرام ولی همیشگی با همدلی و صمیمیت ایجادنماییم و این کار گوشه ای از این حضور سبزدوستان و شیفتگان علم به تشنگان ادب می باشد. تماس با ما 09163045783 oxin92@yahoo.com زیر مجمعه های این وبلاگ ( شکرستان)(اخبار)(علمی آموزشی)(نمونه سوال)می باشند zahednamazi@mihanmail.com tag:http://oxin92.mihanblog.com 2017-11-23T15:02:07+01:00 mihanblog.com گرامی داشت دهه ی فجر پیروز 2016-02-05T19:28:12+01:00 2016-02-05T19:28:12+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1326 گروه ادبیات ]]> ;کاری از همکار ارجمند مجید زمانی سرگروه چهار محال بختیاری 2016-02-05T16:53:02+01:00 2016-02-05T16:53:02+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1325 گروه ادبیات ]]> طرح درس ملی پایه ی هفتم 2016-02-05T15:13:20+01:00 2016-02-05T15:13:20+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1324 گروه ادبیات طراحی آموزشی بر مبنای درس ملی شامل چهار مرحله است که عبارتند از:الف: تعیین اهداف و فرصتهای یادگیری  ب: سناریوی یاددهی – یادگیری   ج: تکالیف و فعالیتهای تکمیلی  د: سنجش و ارزشیابی پایانی هر کدام از مراحل نیز شامل موقعیتهای متنوعی است که به اختصار  عرض می کنم:بخش اول تعیین اهداف و فرصتها :1- تدوین اهداف یادگیری در قالب شایستگی‌ها (مصادیقی از تفكر، ایمان، علم،عمل ، اخلاق)  در ارتباط با چهار موقعیت (عرصه) خود، خدا، خلقت و خلق. 2- تدوین انتظارات عملكردی 3- پیش‌بین
طراحی آموزشی بر مبنای درس ملی شامل چهار مرحله است که عبارتند از:
الف: تعیین اهداف و فرصتهای یادگیری  ب: سناریوی یاددهی – یادگیری   ج: تکالیف و فعالیتهای تکمیلی  د: سنجش و ارزشیابی پایانی
هر کدام از مراحل نیز شامل موقعیتهای متنوعی است که به اختصار  عرض می کنم:
بخش اول تعیین اهداف و فرصتها :
1- تدوین اهداف یادگیری در قالب شایستگی‌ها
(مصادیقی از تفكر، ایمان، علم،عمل ، اخلاق)  در ارتباط با چهار موقعیت (عرصه) خود، خدا، خلقت و خلق.
2- تدوین انتظارات عملكردی
3- پیش‌بینی فرصت‌های متنوع یادگیری
4-  ارزشیابی تشخیصی
بخش دوم: سناریوی یاددهی و یادگیری مانند:
1- ایجاد موقعیت‌های واقعی ویا شبیه‌سازی شده و ... (موقعیت اجتماعی و طبیعی ...)(رویكرد اكتشافی)
2- فرصت آفرینی جهت ارتباط ظرفیت درونی دانش‌آموزان با موقعیت (فطرت، عواطف و تفكر و ...)
3-ایجاد فرصت تعامل و هم‌اندیشی جهت درك و تفسیر مفاهیم مورد نظر (تفكر و علم)(رویكردتعاملی)
4-انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و ارزش‌گذاری نسبت به موقعیت‌ها (عمل، ایمان)
5-هدایت جهت مفهوم سازی، تولید دانش و جلوه‌های مختلف تفكر و نقش تسهیل‌گر و هدایتی معلم (رویكردانتقالی)
6-زمینه‌سازی جهت خودارزیابی، خود نظم دهی و خودپالایی (تفكر و اخلاق)
7-سنجش تكوینی و فرایندی، بازخورد و تبیین مفاهیم (تثبیت شایستگی‌ها)(سنجش فرآیند در همه مراحل تدریس)
بخش سوم: تکالیف و فعالیتهای تکمیلی شامل:
1- تکالیف تمرینی
2- تکالیف عملکردی
3-پژوهش و پروژه و ...
بخش چهارم :  سنجش و ارزشیابی پایانی ، شامل:
1- آزمونهای مفهومی ( فهم ، استدلال و تحلیل و... )
2-آزمونهای کتبی و عملکردی( محصول ،نتایج ، پیامد

فایل طرح درس  

با تشکر از خواهر گرامی و

سرگروه ادبیات استان

سرکارخانم عبیداوی

 

]]>
(اللهم صلی علی محمدوآل محمد)میلادفخرعالم محمدمصطفی مبارک * 2015-12-28T17:29:40+01:00 2015-12-28T17:29:40+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1323 گروه ادبیات          بانگ تسلی نوروسنایی عجب وادی بطحاگرفت ظلمت شب های تار زیورمعناگرفت رحمت عالم رسیدلاله ی بستان دمید و ازشرف اوفلک جلوه ی زیباگرفت نورخدایی دمید وزشرر وشور آن کاخ ستم درزمین لرزه ی هیجاگرفت طفل مبارک قدم کزقدم لطف او خاک ثری اینچنین اوج ثریا گرفت خط فنابرکشید برسقط وساقطه هستی خاموش رابانگ تسلاگرفت خاک کف پای اوبنده وشاه وگدا پهنه ی خاکی از اوسایه ی طوبا گرفت زنگی ورومی وفارس بانظر روشنش صفه ی یک خانه

     

   بانگ تسلی

نوروسنایی عجب وادی بطحاگرفت

ظلمت شب های تار زیورمعناگرفت

رحمت عالم رسیدلاله ی بستان دمید

و ازشرف اوفلک جلوه ی زیباگرفت

نورخدایی دمید وزشرر وشور آن

کاخ ستم درزمین لرزه ی هیجاگرفت

طفل مبارک قدم کزقدم لطف او

خاک ثری اینچنین اوج ثریا گرفت

خط فنابرکشید برسقط وساقطه

هستی خاموش رابانگ تسلاگرفت

خاک کف پای اوبنده وشاه وگدا

پهنه ی خاکی از اوسایه ی طوبا گرفت

زنگی ورومی وفارس بانظر روشنش

صفه ی یک خانه را مآمن و ماوا گرفت

صفوت عالم یقین مژده ی تسلیم را

اینکه کمین پایه اش جنت اعلا گرفت

ختم رسل مصطفی آیه ی نورهدی

کزقدم وی شرف وادی بطحاگرفت

با دم عیسایی اش مژده ی موسایی اش

گاه زیاسین خبر گاه زطاها گرفت

شوروشرر چون فکنددردل هرذره ای

پس دل هرذره ای نورخدا راگرفت

نوروسنایی عجب وادی بطحا گرفت

ظلمت شب های تارزیورمعناگرفت

*( علی نژادزارعی دبیرادبیات مدارس شوشتر)

]]>
ای گل نرگس بیا 2015-12-12T11:34:23+01:00 2015-12-12T11:34:23+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1317 گروه ادبیات ]]> یا علی موسی الرضا (ع) 2015-12-12T11:32:36+01:00 2015-12-12T11:32:36+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1316 گروه ادبیات نیستم آهو شهنشا ها ضمانت میکنی؟توشه ام خالیست آقا جان عنایت میکنی ؟دردها دارم ز نا پرهیزی نفس پلیدنه ، شنیدم از همه ، آیا طبابت می کنی ؟نامه ام پر گشته از اعمال زشت و ناصوابروسیاهم نامه ای دیگر کتابت می کنی ؟کاظمین دور است قبر مادرت هم ناشناسخواهرت را واسطه سازم شفاعت می کنی؟راه را گم کرده ام ،اما به هر حال آمدممابقی راه را جانا هدایت می کنی؟در دلم شور حسین است یا علی موسی الرضااین تقاضای بزرگم را اجابت می کنی؟ نیستم آهو شهنشا ها ضمانت میکنی؟
توشه ام خالیست آقا جان عنایت میکنی ؟
دردها دارم ز نا پرهیزی نفس پلید
نه ، شنیدم از همه ، آیا طبابت می کنی ؟
نامه ام پر گشته از اعمال زشت و ناصواب
روسیاهم نامه ای دیگر کتابت می کنی ؟
کاظمین دور است قبر مادرت هم ناشناس
خواهرت را واسطه سازم شفاعت می کنی؟
راه را گم کرده ام ،اما به هر حال آمدم
مابقی راه را جانا هدایت می کنی؟
در دلم شور حسین است یا علی موسی الرضا
این تقاضای بزرگم را اجابت می کنی؟

]]>
چگونه انشای توصیفی بنویسیم 2015-12-12T11:07:40+01:00 2015-12-12T11:07:40+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1313 گروه ادبیات نکاتی پیرامونانشا نویسی و تصویر نویسی متناسب برای کلاس های هفتم ، هشتم ونهمدانلود فایل نکاتی پیرامون
انشا نویسی و تصویر نویسی
متناسب برای کلاس های
هفتم ، هشتم ونهم
دانلود فایل
]]>
بارم بندی ادبیات پایه ی نهم و هشتم و هفتم 2015-12-01T09:45:30+01:00 2015-12-01T09:45:30+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1312 گروه ادبیات ]]> بوجه بندی تمام دروس ادبیات 2015-11-12T00:01:18+01:00 2015-11-12T00:01:18+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1311 گروه ادبیات با تشکر ویژه از ایشان
با تشکر ویژه از ایشان
]]>
پرسش انکاری 2015-11-11T23:53:51+01:00 2015-11-11T23:53:51+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1310 گروه ادبیات با تشکر از سرکار خانم اعظم بابایی

با تشکر از سرکار خانم اعظم بابایی
]]>
انواع طنز 2015-10-22T10:17:40+01:00 2015-10-22T10:17:40+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/1309 گروه ادبیات طنز، همواره مضامین خود را از لابه‌لای حوادث اجتماعی می‌یابد؛ و در پی آن، نگاهی هم به مسائل سیاسی دارد. در این ارتباط، طنز در نقش یك آینه عمل می‌كند؛ و بر آن است كه عیبهای افراد را در مقابل دیدگانشان قرار دهد؛ آن‌چنان كه آینده عمل می‌كند و نقایص ظاهری انسان را نشان می‌دهد. طنز (Irony) به سه گونه اصلی تقسیم می‌شود:  الف) طنز كنایه‌آمیز این طنز كاملاً ادبی است؛ و به منظور جلوگیری از اشتباهات مكرر، مطرح می‌گردد. به طور مثال، اگر روزی محصلی در م

طنز، همواره مضامین خود را از لابه‌لای حوادث اجتماعی می‌یابد؛ و در پی آن، نگاهی هم به مسائل سیاسی دارد. در این ارتباط، طنز در نقش یك آینه عمل می‌كند؛ و بر آن است كه عیبهای افراد را در مقابل دیدگانشان قرار دهد؛ آن‌چنان كه آینده عمل می‌كند و نقایص ظاهری انسان را نشان می‌دهد.


 طنز (Irony) به سه گونه اصلی تقسیم می‌شود

الف) طنز كنایه‌آمیز

این طنز كاملاً ادبی است؛ و به منظور جلوگیری از اشتباهات مكرر، مطرح می‌گردد. به طور مثال، اگر روزی محصلی در مدرسه بگوید «من درس را نمی‌فهمم»؛ و معلم در جواب بگوید «خوب! ما هم بیش از این انتظار نداشتیم»، معلم از طنز (satire) استفاده كرد، و طعنه در كلامش وجود دارد. اما اگر روزی محصلی مشاهده كرد معلمش با ناراحتی وارد كلاس شده و می‌گوید: «یك خبر بد برایت دارم. نمره‌ات عالی شده!»، او از طنز كنایه‌ای استفاده كرده است.
در طنز كنایه‌ای، تنها معنای ضد آنچه بیان شده، مورد نظر است. در صورتی كه در انواع پیچیده آن، نه تنها همان گفته اول مد نظر است، بلكه معنای ضد آن هم مورد نظر بوده است. استفاده ازاین طنز، این خر را ره همراه دارد كه شخصی شنونده، دچار سوءتفاهم شده، ناراحت گردد
.

ب) طنز دراماتیك

طنز دراماتیك به طنزی گفته می‌شود كه میان گفته شخصیتهای داستانی و خالق داستان، اختلاف بیندازد. به عبارت ساده‌تر، اختلاف بر سر گفتة سخنگو و منظور و مقصود اصلی نویسنده است. گاه دیده شده كه سخن یكی از شخصیتهای داستانی، كاملا‌ً واضح و آشكار است، اما نویسنده، مقصود و غرض دیگری از طرح آن دارد
.

ج) طنز موقعیت

در این طنز، میان پیشگویی در بروز حادثه‌ای و خود حادثه كه به وقوع می‌پیوندد اختلاف وجود دارد. به طور مثال، اگر یك شب مردی در سینما، با همسر دومش، به صورت تصادفی، كنار همسر اولش بنشیند، چنین طنزی به وقوع می‌پیوندد.
در پایان باید به این مسئله اشاره شود كه انواع طنزهای ذكر شده با پارادوكس یا جملات تناقض‌نما، متفاوت است. پارادوكس، جمله‌ای است كه ظاهراً اشتباه به نظر می‌رسد، اما در باطن، درست مثل جمله معروف «ادب از كه آموختی؟ از بی‌ادبان» است
.

]]>
به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم 2015-10-13T20:00:21+01:00 2015-10-13T20:00:21+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/910 گروه ادبیات ]]> روش تفکر جانبی 2015-10-13T17:06:59+01:00 2015-10-13T17:06:59+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/820 گروه ادبیات از همکار گرامی سید عیسی موسوی http://moraatnazir.mihanblog.comبا تشکر از برادر گرامی  از همکار گرامی سید عیسی موسوی 
http://moraatnazir.mihanblog.com
با تشکر از برادر گرامی 
]]>
روش نیلوفر آبی 2015-10-13T17:01:17+01:00 2015-10-13T17:01:17+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/824 گروه ادبیات کاری از برادر گرامی سید عیسی موسوی http://moraatnazir.mihanblog.com کاری از برادر گرامی 
سید عیسی موسوی 
http://moraatnazir.mihanblog.com
]]>
روش تدریس کاج 2015-10-13T16:54:51+01:00 2015-10-13T16:54:51+01:00 tag:http://oxin92.mihanblog.com/post/823 گروه ادبیات برگرفته از وبلاگ برادر سید عیسی موسوی http://moraatnazir.mihanblog.com برگرفته از وبلاگ 
برادر سید عیسی موسوی 

http://moraatnazir.mihanblog.com

]]>