تبلیغات

پیچک

اُکسین «oxin92» - مطالب شهریور 1394
اُکسین «oxin92»
اُکسین به معنای رشد و بزرگ شدن است و در زمان عیلامیان شهری آباد و پر سکنه بوده است (نام قدیم اهواز).
بدون شرح




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 8 شهریور 1394 :: نویسنده : گروه ادبیات
بدون شرح




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 8 شهریور 1394 :: نویسنده : گروه ادبیات

دكتر حسن ذوالفقاری در سال 1345 در دامغان بدنیا آمد.وی دارای دكتری رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1375 و استادیار دانشگاه تربیت مدرس می باشد.ایشان برگزیده رتبه دوم پژوهشهای كاربردی در نوزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی سال 1384 است.

گروه : علوم انسانی
رشته : زبان و ادبیات فارسی
گرایش : زبان و ادبیات فارسی
والدین و انساب : حسن ذوالفقاری از نوادگان ذوالفقارخان حاكم منطقه قومس و از فرماندهان و معتمدان فتحعلی شاه قاجار است.

خاطرات کودکی: دوران كودكی حسن ذوالفقاری مثل تمام كودكان با بازی سپری شد.كتاب و كتابخانی را با راهنمایی های معلم كلاس سوم ابتدایی، سركار خانم كلانتری شروع كرد. دوران راهنمایی و متوسطه ایشان با وقوع انقلاب اسلامی مقارن بود از آن جهت به سوی كتابهای مذهبی سوق یافت. دكتر ذوالفقاری از ماندگارترین خاطرات كودكی همان بازی های كودكانه و سرخوشی های آن دوران یاد می كند.

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی: حسن ذوالفقاری در خانواده ای متوسط و مذهبی متولد شد. پدرش دارای شغل آزاد بود.

تحصیلات رسمی و حرفه ای: حسن ذوالفقاری تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش به پایان رساند و در رشته فرهنگ و ادب دیپلم خود را اخد كرد. تحصیلات دانشگاهی ایشان به ترتیب زیر است:

- كارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی(دبیری) از دانشگاه بین المللی امام خمینی در سال 1368 - كارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی(پژوهشی و آموزشی) از پژوهشگاه علوم انسانی در سال 1370 - دكتری رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1375 عنوان پایان نامه كارشناسی ارشد وی با استاد راهنمایی دكتر مظاهر مصفا به شرح زیر است: " بحر طویل فارسی و بحر طویل سرایان" عنوان پایان نامه دكتری دكتر ذوالفقاری با استاد راهنمایی دكتر مظاهر مصفا: " شرح احوال آثار و افكار معروف كرخی"

خاطرات و وقایع تحصیل: دوران تحصیل حسن ذوالفقاری مصادف با وقوع انقلاب اسلامی و همراه با راهپیمایی های شكوهمند مردم بود. وی همچنین شاهد جنگ تحمیلی حق بر باطل بوده و در این جبهه ها حضور فعال داشته است.
فعالیتهای ضمن تحصیل: حسن ذوالقاری ضمن تحصیل در انجمن های اسلامی، علمی و دانشجویی عضویت داشتند. وی همچنین در راه اندازی نمایشگاههای كتاب همكاری می كرد. در دوران تحصیلات تكمیلی با بنیاد دایره المعارف اسلامی همكاری می كرد و كم كم به مطبوعات رو آورد و نگارش مقاله، سردبیری هفته نامه كویر در استان سمنان را بر عهده گرفت.
استادان و مربیان: دكتر شفیعی كدكنی، دكتر مظاهر مصفا، دكتر علی شیخ الاسلامی، دكتر زرین كوب، دكتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دكتر اسماعیل حاكمی، دكتر جلیل تجلیل، دكتر سید جعفر شهیدی، دكتر غلامحسین یوسفی (از استادان دانشگاه)، حسین معلم و پرویز ارسطو (دبیر دبیرستان) از دبیران و استادان حسن ذوالفقاری می باشد.
هم دوره ای ها و همکاران: دكتر محمد رضا شندی، دكتر محمد عزوم، دكتر حسین داودی، دكتر ابراهیم خدایار، دكتر ناصر نیكوبخت، دكتر روح الله هادی، دكتر غلامحسین زاده، دكتر حسین پاشیده، دكتر قبادی و دكتر بیگدلی و غیره از همدوره ای ها و همكاران حسن ذوالفقاری هستند.

همسر و فرزندان: حسن ذوالفقاری در سال 1370 با سركار خانم فرحناز مفیدی (كارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی و همكارش) ازدواج كرد و حاصل این ازدواج دو فرزند یكی پسر بنام سینا (17 ساله) و دیگری زهرا (13 ساله) است.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی و سوابق شغلی حسن ذوالفقاری: 1. دبیر آموزش و پرورش دامغان (از سال 1368 تا سال 1370) 2. انتقال به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی كتب درسی (از سال 1371 – 1383) 3. عضویت هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس عضویت در مجامع علمی : 1- عضو مدخل نگاران بنیاد دایرة المعارف اسلامی 2- عضو شورای پژوهشی كتابخانه مجلس شورای اسلامی تا سال 1381 3- عضو كمیتة علمی المپیاد ادبی 4- عضو هیأت علمی مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی (از سال 1375 تاكنون) 5- عضو شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی -6 همكاری با شورای بررسی متون (داوری) 7- عضو كمیته كار شورای زبان فارسی و فن‌آوری اطلاعات (معاونت پژوهشی وزارت ارشاد) 8 – عضو شورای علمی مركز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس 9- عضو انجمن علمی ویراستاران ایران 10- عضو انجمن مطالعات ایران شناسی (كرمان) 11-عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران 12-عضو هیأت رییسه انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی 13-عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان 14-عضو صندوق هنرمندان،مصنفان،نویسندگان داوری مجلات علمی: 1- فصلنامه رشد آموزش زبان ادب فارسی 2- مجلة فرهنگ مردم به سردبیری سید احمد وكیلیان 3- دو، فصلنامه پژوهشی پژوهشكده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی 4- فصلنامه پژوهشی ادبی انجمن زبان و ادبیات فارسی.

آثار : 
1 ادبیات عامیانه ایران (مجموعه مقالات دكتر محجوب)
ویژگی اثر : نشر چشمه، چاپ سوم، 1384 
2 بدیع الزمان نامه(تصحیح)
ویژگی اثر : نشر چشمه(دردست چاپ)
3 بهرام و گلندام (تصحیح)
ویژگی اثر : (در دست چاپ)
4 پیغام اهل راز
ویژگی اثر : انتشارات پویش معاصر، 1380
5 چاه وصال (تصحیح و تحلیل و پژوهش)
ویژگی اثر : سراینده میرزا احمد سند، تهران ، اهل قلم 1375
6 چهل داستان كوتاه از چهل نویسنده معاصر،
ویژگی اثر : تهران، انتشارات نیما، 1378، چاپ سوم، 1384 
7 حافظ به روایت شهریار
ویژگی اثر : تهران ، چشمه ، 1381 
8 حافظ قدسی
ویژگی اثر : انتشارات پویش معاصر، 1380 
9 حسن و دل (تصحیح)
ویژگی اثر : (در دست چاپ)
10 خورشید آفرین و فلك ناز(تصحیح)
ویژگی اثر : نشر چشمه(دردست چاپ)
11 داستان‌هاب امثال
ویژگی اثر : نشر مازیار، 1384 
12 در قلمرو آموزش زبان وادبیات فارسی
ویژگی اثر : تهران، مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی ، سازمان پژوهش وزارت آموزش و پروش ، 1377
13 راهنمای درست نویسی
ویژگی اثر : وزارت جهاد كشاورزی، 1383 
14 زبان و ادبیات عمومی (فارسی عمومی مراكز تربیت معلم و دانشگاه‌های كشور)
ویژگی اثر : چاپ اول 1378، چاپ سی و سوم، 1384، نشر چشمه
15 سردلبران
ویژگی اثر : نشر مازیار، 1385 
16 فارسی بیاموزیم، (آموزش فارسی به ایرانیان خارج از كشور)
ویژگی اثر : جلد، انتشارات مدرسه به همراه نوار و CD
17 فرهنگ جامع ضرب المثل‌های فارسی (موضوعی – كلید واژه‌ای)
ویژگی اثر : انتشارات مازیار، ( در دست چاپ) 4 جلد
18 فرهنگ دانش آموز،
ویژگی اثر : تهران، نشر استادی، 1378 
19 قاف غزل
ویژگی اثر : نشر چشمه، 1383 
20 كتاب كار انشا و نگارش و ویرایش (2 جلد)
ویژگی اثر : انتشارات اساطیر، 1375،1375 چاپ دوم 1380
21 كتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی (دوره دبستان، دبیرستان و پیش دانشگاهی)، 26 جلد، وزارت آموزش و پرورش (با همكاری)
22 كوه عجایب (بازنویسی افسانه‌های مردم دامغان)
ویژگی اثر : انتشارات همراه، 1374 (چاپ سوم)
23 مجموعة كتابهای راهنمای آموزش زبان و ادبیات فارسی
ویژگی اثر : 9 جلد انتشارات فاطمی، 1383 
24 معشوق بنارس (تصحیح)
ویژگی اثر : (در دست چاپ)
25 مكاتبات اداری
ویژگی اثر : وزارت جهاد كشاورزی، 1382 
26 منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی،
ویژگی اثر : تهران، نیما، 1374، چاپ دوم ، 1383 
27 مهارت های نگارشی
ویژگی اثر : وزارت جهاد كشاورزی و در دست چاپ 
28 هشت بهشت
ویژگی اثر : كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان،1385 
29 وامق و عذرا(تصحیح)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 8 شهریور 1394 :: نویسنده : گروه ادبیات
رباعی

دانی که چها چها چها میخواهم


 

دانی که چها چها چها میخواهم وصل تو من بی سر و پا می‌خواهم
فریاد و فغان و ناله‌ام دانی چیست یعنی که ترا ترا ترا می‌خواهم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 8 شهریور 1394 :: نویسنده : گروه ادبیات

       در کتاب های زبان فارسی راه های تشخیص فعل ساده از مرکب را شامل گسترش پذیری و نقش پذیری نحوی مطرح کرده اند، اما در کنار این دو راه، راه های دیگری نیز برای تشخیص آن ها وجود دارد.

معیار معنایی

       با توجه به این معیار ابتدا به فعل جمله دقت می کنیم، اگر در معنای اصلی خود به کار رفته شده باشد، ساده واگر درغیر از معنی اصلی خود به کاررفته باشد،مرکب گویند.

مانند: آب دریا به طرف ساحل پیش آمد.(ساده)       

دیروز حادثه ای برای من پیش آمد.(مرکب)

       در جمله ی اول فعل«آمدن» در معنای اصلی خود به کار رفته، پس ساده است؛ و بهتر است که بین پیش و آمد، فاصله ی میان کلمه ای رعایت شود. اما در مثال دوم فعل «آمدن» در معنای اصلی خود به کار نرفته و معنی جدیدی یا جزء غیر صرفی به خود گرفته، از این رو مرکب است و بهتر می نماید که فاصله میان کلمه ای بین دو جزء آن از بین برود.

معیار جانشینی

       با این معیار اگر بتوانیم به جای جزء غیر صرفی فعل، واژه ی دیگری در همان حوزه ی معنایی بگذاریم و معنی و مفهوم جمله تغییر نکند، فعل ساده اما اگر نتوانیم در همان حوزه ی معنایی واژه ای جایگزین جزء غیر مصرفی کنیم، فعل مرکب می باشد.

مانند:    آب دریا به طرف ساحل پیش آمد.(ساده)       

دیروز حادثه ای برای من پیش آمد.(مرکب)

       در مثال اول می توانیم به جای جزء غیر صرفی یعنی «پیش» واژه ی دیگری چون « بالا» و «جلو» بگذاریم، ضمن این که در معنای جمله نیز تغییری رخ نخواهد داد. اما در مثال دوم به جای جزء غیر صرفی، نمی توان واژه دیگری قرار داد که با فعل «آمدن» معنی رخ داد و حادثه را بدهد. بنابراین فعل جمله ی دوم مرکب است.

معیارآوایی

       با این معیار نیز می توان مرز میان فعل ساده و مرکب را مشخص نمود و آن دقت در جای مکث بین جزء غیر صرفی فعل با فعل می باشد. بدین معنی که اگر ضمن خواندن جمله یک مکث بالقوه بین جزء صرفی فعل داشته باشیم، فعل ساده و اگر نداشته باشیم فعل مرکب است. مانند:   

من او را سال ها دوست داشتم. (مرکب)        

من در این روستا دوست داشتم. (ساده)

       در جمله ی اول مکث و درنگی میان«دوست و داشتم» صورت نمی گیرد، پس فعل مرکب است اما در مثال دوم بالقوه مکثی خفیف میان «دوست و داشتم» دارد، بنابراین فعل ساده می باشد.

مفعول پذیری

       یکی دیگر از راه های تشخیص فعل ساده از مرکب، حضور مفعول در جمله است. البته این روش مخصوص جملات غیر اسنادی است، چرا که جملات اسنادی چهار جزیی لزوماً دارای مفعول هستند، ضمن این که فعلشان معمولاً ساده می باشد. مثال:

من او را دوست دارم (مرکب)                    

من در این شهر دوست دارم (ساده)

       جمله اول دارای مفعول می باشد، پس جزء غیر صرفی جزء فعل مرکب است، اما جمله ی دوم، دارای مفعول نیست و جزء غیر صرفی، مفعول جمله به حساب می آید.


لطفا به ادامه ی مطلب بروید 



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 1 شهریور 1394 :: نویسنده : گروه ادبیات


درباره وبلاگ


با سلام
وبلاگ حاضر با تلاش جمعی از همکاران ادبیات استان خوزستان راه اندازی شده است . تلاش ما بر این است که جریانی آرام ولی همیشگی با همدلی و صمیمیت ایجادنماییم و این کار گوشه ای از این حضور سبزدوستان و شیفتگان علم به تشنگان ادب می باشد.
تماس با ما 09163045783
oxin92@yahoo.com
زیر مجمعه های این وبلاگ ( شکرستان)(اخبار)(علمی آموزشی)(نمونه سوال)می باشند
zahednamazi@mihanmail.com

مدیر وبلاگ : گروه ادبیات
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر

امکانات جانبی